6.Kalimantan - Tanjung Puting

3 april 2012 - Tanjung Puting, Indonesië

Onze laatste stop in Borneo wordt het nationaal park Tanjung Puting. We willen orang oetans zien! Vandaag leven er nog zo'n 5000 wilde orang oetans in het park. X-aantal jaren geleden werden in kader van een rehabilitatieproject een 200-tal opgevangen orang oetans bij deze wilde broertjes en zusjes losgelaten.
Velen van hen verdwenen "into the wild", anderen leven in het woud maar komen af en toe nog eens op het basiskamp piepen. Elke dag, op vaste tijdstippen, droppen rangers van het kamp, enkele manden bananen op verschillende locaties. Luid brullend lokt de ranger de orang oetans en aangezien dit op elke voederplaats al jaren door dezelfde ranger gebeurt, herkennen de apen de typische schreeuw en komen ze van heinde en ver uit het woud banaantjes smikkelen! In het park woon je dus de voedermomenten bij, waar je de dieren van dichtbij kunt bewonderen. Ze zijn verre van "tam" te noemen maar mensenschuw zijn ze in elk geval niet. Ze klauteren behendig de lianen op en af. Het alpha-mannetje vanuit het bos zien komen, heftig slingerend en bomen manipulerend, dat is pas magistraal!
Enkele 100en foto's later (Dat betekent lang selecteren en wissen, zucht!), zitten we terug aan boord. Jawel, je leest het goed, een boot. Het park bezoek je immers op een "klotok", een houten boot. De rivercruise brengt ons dieper en dieper de jungle in. 3dagen varen we in alle  luxe! Onze privé-boot komt immers met kapitein, assistent, gids en eigen kokkin. Pure verwennerij tegen een spotprijsje! We worden op onze wenken bediend, krijgen lekkere hapje bij kaarslicht voorgeschoteld en 's avonds slapen we op enkele meters van knorrende neusapen, op het dek onder een muskietennet (rrrrrrrrromantisch!!) 't Is eens iets anders dan backpacken! We genieten van de geluiden van het woud, zien ook orang oetans in het wild en gluren naar krokodillen....