4. Borneo - Sabah

21 maart 2012 - Sukau, Maleisië

Kota Kinabalu

Van Mulu vliegen we naar Kota Kinabalu. Deze stad staat vooral bekend om z`n berg, Mount Kinabalu, waar menig toerist al eens z`n kuiten op wist te breken. De beklimming van de Pinaccles zit echter nog te veel in de benen én Johans voetinfectie steekt weer de kop op ( (Kak! - letterlijk en figuurlijk, zie belpame.reislogger.nl) We besluiten dan maar om in KK onze visum voor Indonesië te regelen. Bovendien lijkt er niets anders op te zitten om onze achterstand op culinair vlak in te halen, hehe! Op de Filipijnse markt smijten ze de vis, garnalen en krabben naar `t hoofd dus...grillen die vriendjes! Het moet niet gezegd: we laten ons volledig gaan! En, om er nog een beetje over te gaan, vinden we vlees!! en frieten!!! Een welkome afwisseling in ons kip-rijst-noedels-regime! Mmmm...

Maar o wee,`t is weer van datte: na wekelijks geknoei in de lavabo of in de `mandi`, durven we toch nog`ns onze kleren wassen in een wasserette, houdt de smiechterige uitbater toch wel niet een stuk achter, zeker! Jans trekkingsbroek deze keer, het lijkt wel `de vloek van de tropenbroek`!

Wanneer voetzieke Johan de tweede avond wat in het hotel ligt te dutsen, vinden we het ultieme prijsbeest om Jans verjaardag na datum te vieren (Neen, het bestaat niet uit spek!). Het schoonste beest dat we ooit hebben gezien weegt 1.6 kg en laten we op 2 manieren bereiden. We eten kreeft met kreeft...TarzJan, finally, got dirty-twoo!

Sukau

Et voila, hier zijn we weer, "live" vanuit Sukau, aan de Sungai Kinabatangan. Op doortocht naar Kalimantan belandden we gisteren in dit gehuchtje, klein maar zeker niet godvergeten want het wemelt hier van de dieren! Naar verluidt is dit één van de weinige plekken in Sabah waar er nog echte wildlife te spotten valt. Doorheen de jaren werden immers hele stukken woud door palmplantages vervangen. Het mag er dan wel fris groen uitzien en `t is misschien schoon van ver, `t is ver van schoon. Bye bye biodiversity!

Bij onze aankomst in het longhouse aan de rivier nodigen ravottende aapjes op de oever aan de overkant ons uit om ze `ns van dichtbij te bekijken. Door de nacht en gewapend met een blafter van een "phare", loodst onze gids ons een 3tal uur de rivier op. Heftig met z'n lamp zwaaiend, scant hij de volledige waterkant terwijl we hard ons best mogen doen om z`n lichtspel te volgen. Nu, blijkbaar heeft de kerel toch een geoefend oog want hij krijgt enkele uilen, een paar pittende aapjes, een wilde kat, een jungle-koe (jawel!) én krokodillen (allé, toch hun blinkende oogjes) in het vizier. Na een korte nacht kiezen we om 6uur opnieuw het chocoladebruine sop, waarbij we zien wakker worden: hornbills, Proboscis Monkeys (neusapen), pig tail monkeys, een krokodil (deze keer zagen we toch al z`n kop!) en als topper: een oerangutan met een rossig jong in z'n nest! Ook al was het in de verte turen met onze verrekijker, die 2 zien hangen in de bomen...zalig!

Ondertussen zijn we aan een siësta toe, vanavond weer de rivier op! Op zoek naar de pygmee-olifant...
(O ja, we hebben trouwens ook al de "Tiger" in Borneo ontdekt, je hebt 2 soorten: "Tiger-beer" en de "Tiger-leech": of ook: de ene wordt gedronken en de andere drinkt. Gelukkig zijn die bezige bloedzuigers onschuldig en snel te verwijderen)

1. mizzz krizzz:
    23 maart 2012
    wow, lijkt wel een scenario uit een kuifje-avontuur, pas maar op voor de kookpotten van de lokale koppensnellers...
    hebben jullie ook foto's van al die lieve beestjes kunnen nemen ?
    hopelijk doet de zere voet al weer wat minder zeer!!
    enne, Tarzjan: cheers to ur b-day xxx
  2. Mamabel:
    26 maart 2012
    Was benieuwd naar het vervolg en't is weer prijs,samen met Johans blog is het plezierig en spannend om jullie avonturen te volgen,jullie vormen een goed duo. Goed gedaan, ik wacht op meer!
    Jammer dat er niet meer reacties komen, misschien denken vrienden en familie dat jullie nog steeds onbereikbaar zijn.
    Bedankt voor de inspanningen en hopelijk tot binnenkort!
  3. Patrick:
    28 maart 2012
    Ondertussen alles nog eens herlezen en ik moet toegeven: goed geschreven! Waar wat isolement (en ontbering) allemaal niet goed voor is... ;) Ondertussen gaat alles zijn gangetje, we hebben allebei nog steeds werk, wich is nice, de zon is aan zijn tweede (!) week lenteoffensief bezig, en de kleuterklas inspireert Lani tot allerlei nieuwe kuren. En, o ja: Xander kruipt nu als een grijpgraag en breed grijnzend teddybeertje van de ene deugnieterij naar de andere, ongetwijfeld op zoek naar iets dat net breekbaar genoeg is om gezellig in de prak te rammen. Waar heb ik die blik nog gezien? Hm? Juist ja. Doe bij deze ook de groetjes aan peter Johan!

Blijven pennen en tot de volgende!
  4. Giselle:
    29 maart 2012
    yohaaa!
    Machtige prentjes & verhalen!
    Enjoy amigo's!
  5. tante Dréja:
    31 maart 2012
    Wat een FOTO's, en proficiat ook van zeer goede kwaliteit(mag ook eens gezegd worden).Je hebt verhalen en belevenissen om te vertellen aan jullie kinderen en volgende generaties!!!!!Begin maar al een boek te schrijven, t'is echt plezant om jullie verslagen te lezen
    je tante
  6. Hanne:
    31 maart 2012
    Leuk om het allemaal te mogen lezen. We kunnen alvast meegenieten van jullie avonturen. En zo heb ik het gevoel van een beetje 'op reis' te zijn. :-)
    Edo is ondertussen ingeschreven in Veldegem. Op 21 Mei zet hij zijn eerste stapjes in de peuterklas. Spannend!

Vol spanning wacht ik op jullie volgend avontuur. Veel plezier en en de groetjes,
    Haane ( ook groetjes van Joost)
  7. Tinette:
    3 april 2012
    Dag natje en jeanette,
    Het water komt ons in de mond. Jungle, machtige beestjes, heerlijk eten, elkaars gezelschap en dat alles kleurrijk beschreven en prachtig geillustreerd door jullie foto's Blij dat jan ook nog eens iets anders eet dan spek en nathalie zich schijnbaar volledig thuisvoelt tussen de aapjes, je bent het dan ook gewend he van manlief. Doe vooral zo verder en geniet hopelijk nog van meer van dat moois. Als je nog tijd over hebt en jan eens last heeft van zen darmen, moet je maar eens een drolletje leggen op de dorpels van de wasserettes. Groetjes,
    Tine en wannes
  8. william Phlips:
    5 april 2012
    Elaba, doe de groeten aan "de willi" daar in Bali, ben benieuwd naar het rezultaat van "het Vlerkboot " onderzoek....als je roeispanen vind, laat er de roeier dan maar aanhangen & stuur ze mee op, ze zijn er eens mee buiten !!
    Stel het wel....en laat jullie daar eens masseren op mijn kosten, warme groet
    (nog niet warm genoeg..)william
  9. Tamara en co:
    7 april 2012
    Tjonge, heb echt wel zin om hier ook te vertrekken. Juist die kreeften, krabben en insecten mogen ze achterwege laten..., geef mij maar een stukje krokodil :-). Tof, dat we kunnen meevolgen...en met de foto's erbij, kunnen we echt meegenieten. Dat worden vele mooie verhalen voor jullie ukkepuks... xxx